Showing posts with label family. Show all posts
Showing posts with label family. Show all posts

Sunday, May 16, 2010

Moist Chocolate Cupcakes

Khamis lepas saya buatkan cupcakes untuk my sis Farahgoblog..
Dia sangat suka makan kek coklat..
Apa je yang berkaitan dengan coklat dia suka..
Ini bukan first time saya buat cupcakes coklat..
Tapi saya tukar topping menggunakan coklat masakan..
Topping cupcakes jadi lebih keras dan nampak lebih cantik..
Saya jugak tambah chocolate chips kat dalam cupcakes..
So rasanya lebih sedap and moist..

Penat mmg penat sebab balik je dari kerja terus buat..
Tapi penat tu sgt berbaloi bila semua cakap sedap..
Mmg sedap pun.. tak salahkan puji diri sendiri..hihihih

Bagi yang nak try, cubalah..tak susah pun..senang je sebab bahan-bahannya pun simple.. Good luck :)

Moist Chocolate Cupcakes

Bahan-bahan:

250 gm butter/1 buku
300gm gula halus
220gm tepungkek/superfine flour
5 biji telor
60gm serbuk coklat
1 sudu kecik baking pwder
1/2 sudu kecik baking soda
5 sudu besar susu kotak coklat

Cara-caranya:

  • Pukul butter dan gula sampai kembang(5-8minit)
  • Masuk telor satu persatu dan  pukul sampai rata lebih kurang satu minit
  • Masukkan baking pwder dan baking soda yg dah ditapis(jgn bagi berketul2)
  • Mixed semua adunan pakai kelajuan tinggi (no 5) then, slowkan mixer ( no 1) baru masukkan tepung sedikit demi sedikit
  • Masukkan coklat powder dan  kacau
  • Masukkan 5 sudu bsr susu coklat (sblum tu panaskan oven 200 c/10-12minit..bila nak bakar turunkan suhu (150c atau 180c selama 25 minit)
  • Tekan dgn lidi/garfu kalau lidi licin maknanya dah masak
  • Tuang adunan dlm cup ..tuang sampai setengah atau kurangkan sedikit.
topping coklat

1 cawan susu cair
1 cwn gula
1/2 cwn coklat pwder
1 kotak kecik susu coklat(dutch lady/magnolia etc)
1/4 tepung jagung

*blend dalam blender..masak dengan api perlahan dan kacau jgn berenti sampai jadi likat. Sapukan atas cupcake yang dah siap dibakar.


Kalau nak lagi cantik buatlah deco sikit, mcm saya letak M&M je dah nampak cute.

Selamat mencuba :)



 *happy birthday gedik.. aku penat buatkan kau cupcakes ni..harap maklum.


Tuesday, May 11, 2010

I Love both of them

Hye all..
How was your mother celebration?
Tahun ini, saya tak dapat cium pipi mummy pagi-pagi sambil wish 'Happy Mothers Day'..
Ikut turn kat rumah MIL..
Tapi takpe, wish via phone pun dah cukup bermakna..

Weekend haritu saya masakkan nasi tomato, ayam madu & dalca sayur utk suami..
First time try buat, saya rasa bangga sebab sedap..
Ingatkan nak bawak utk MIL sekali..
Tapi habis licin kami kerjakan, so saya buatkan pancake malaysia je utk MIL..
Pancake sempena Hari Ibu..hehee
Cecah dgn dalca sayur yang ada lebih sikit lagi..
My MIL bangun tengah-tengah malam sebab nak makan..oh terharu sungguh..
Dan lagi terharu bila dia puji sedap :8)
Bagi can saya kembang bontot ye sebab saya sebenarnye mmg sgt tak pandai masak sebelum ni.
Resepi semua boleh dapat kat blog ummi ye.

Alhamdulilah..
Saya sgt bersyukur sebab hubungan dengan keluarga suami sangat baik..
Lebih-lebih lagi dengan MIL..
Sebelum kahwin, memang saya risau..mcm2 benda saya fikir..
Sebab mcm-mcm cerita saya dengar pasal ibu mertua tak suka menantu ni..
Nasib saya baik, sebab saya tak merasai itu semua..
Harap hubungan ini kekal bahagia spi  bila-bila..

Mummy & MIL ibu terbaik di dunia ini..

And untuk mummy, saya belanja makan nasi campur..oklah tu kan hehe

Saturday, April 10, 2010

8.04.2010 in my life

Assalamualaikum..
Lamanya saya tidak berblog..
Lamanya saya tidak menjengah blog kawan-kawan..

Rindu rasanya nak mengomel di sini..
Rindu rasanya nak mengomel di ruangan komen blogger-blogger lain..

Saya sekarang berada di Seremban..
Di rumah mother in law..
Ibu,bapa, dan bombok masih berada di Tanah Suci..
Insyaallah Isnin nanti baru balik..

8.04.2010..
Saya telah selamat menjalani operation..
Tak sangka, period yang datang yang saya sangkakan petanda baik setelah sebulan saya missed..
Rupanya petanda yang cyst saya semakin besar..
Dalam masa hanya 2 minggu..
My cyst dah jadi 5.3 cm..

Saya terus direfer ke KPJ Kajang..
Tuhan saja yang tahu bertapa peritnyaaaa kena operate..
Tak best langsung nak bangun tak boleh, nak berjalan sakit,makan kena jaga..

Tapi syukurlah..
Cyst dah berjaya dikeluarkan..
Pagi tadi doctor beritahu dah boleh discharge..
4 hari stay di KPJ, rasa sayang pulak nak tinggal..
Tapi bila dah balik di rumah sendiri..
Lega sangat rasanya..

Sekarang saya hanya perlu berehat..
Cuti dari kerja, cuti dari segala-galanya..
Sepatutnya jam 9 pagi tadi saya dah selamat bertolak ke Pulau Perhentian untuk berhoneymoon lagi..
Takpe.. Perhentian can wait..

Thanks a lot to Dr Rasliza from KPJ Kajang for your care..
And for the nurse thank you Dalila for your sweet lil chatting..
Thank you gedik, ein, bobo, kak ira, ima, dila & encik zamri for your support..
I love you guys.

And the most important, thank you mak, sebab menjaga saya siang dan malam..
Tak lupa husband yang sentiasa di sisi.. siap tido sekatil lagi then kena marah dgn nurse..hehe

Saya anggap ini dugaan dan ujian dari Yang Maha Esa.. :)

Sorry untuk semua yang saya tak sempat nak beritahu awal-awal..
Doakan saya cepat sembuh ye.. :)

*psstt, nt saya upload gambar-gambar hoenymoon saya di sana ye.. hehehe

Monday, March 29, 2010

bila dah terlebih manja..



This week,
Rumah saya jadi sunyi sepi aje..
Almaklumlah parents and adik saya kan takde..
Jauh di sudut hati..
Saya rasa lost sikit..maybe sebab selama ni kalau diorang pergi mana-mana pun mesti saya ikut..
Tapi kali ni, tempat yang paling saya nak pergi, saya tak dpt ikut..
Nak buat mcmane dah kawin kena ikut suami..
Its ok.. i'll be there one day..kan sayang?

Untuk minggu ni, kawan dan musuh baik saya si kecik ima temankan saya di rumah..
Mulanya saya berangan nak stay seorang diri je..
Tapi mengenangkan saya yang penakut dgn lipas..
Tak jadilah.. ye, saya mmg takut lipas.. boleh pengsan kalau nampak lipas lagi-lagi lipas terbang..sumpah saya takut!

Saya masih ingat lagi masa baru-baru kawin..
Saya sanggup tunggu di luar rumah spi husband balik keje..
Sebab ada lipas dlm bilik..
Badan saya menggigil.. spi rasa nak panggil jiran sebelah utk tolong halaukan lipas tu..
Tapi saya masih waras lagi..
Kesian husband saya, terpaksa balik dari office..
Nasib baiklah company husband saya tu bapak mertua saya ada share..*ok ni nampak sgt tipu

Petang semalam saya rase agak pelik sikit bila mak tak sambut saya kat pintu..
Rasa janggal bila mak tak call..tak sms..
Walaupun saya duduk rumah mak hari-hari pun jumpa..
Tapi mak tetap akan call.. ty dah makan ke.. dah minum ke.. tgh buat keje ke..
Ye,itulah mak saya..
Sebab itu bila dia tak call selalu mcm biasa saya rasa kurang semacam..
Ligat berjalan sakan gamaknye..

Saya rasa sunyi mereka tak ada..
Saya call husband.. tapi masih sama aje..
Betullah.. mak dgn husband tak sama..takkan sama spi bila-bila..

Cepatlah balik ye, fatenton rindu korang..


klu bombok tgh baca ni, belikan kak faten fridge magnet byk2 ye.. nak yang gbr tower ni.

Saturday, March 27, 2010

i wish i can fly

Hari ini hari Ahad..
Tapi saya sedang berada di rumah parents.. bukan di rumah husband seperti yang biasa saya buat setiap kali hujung minggu..
Husband saya ada job di sini..
Dan parents dan adik saya bombok, baru saja berangkat ke Cairo untuk berholiday seterusnya ke Mekah untuk menunaikan umrah..

How i wish i was there with them rite now..
Baru satu hari saya dah mula teringat dan rindukan mereka..

Sekarang, saya seorang diri..
Sedang melayan perasaan dan merajinkan jari untuk bercerita..
Pae ada di rumah sebelah..
Official photog utk anak jiran saya yang sedang kawin..

Saya tak ada mood nak tolong-menolong..
Saya cuma tolong makan dan tolong bagi komen dekat photographer je..
Selalunya setiap kali pae ada job, saya akan ikut..biasanya saya jadi assistant pae masa posingkan pengantin..

Tapi, yang ini saya tak laratlah.. mati kutu dibuatnya nak pose kan spi 9 persalinan..
Orang sekarang mana ada lagi dah persalinan-persalinan ni kan..
Ish biarlah bukan saya pun yang kawin..

Pengantin lelaki dah sampai..orang dah main caklimpong..
Amboi pakcik DJ ni punye semangat macam dia pulak yang nak kawin..
Jangan tak tau siap ada cabutan bertuah lagi tau.. bertuahnya rumah no 13..dpt hamper besar lagi..

Saya pergi dulu..nak tgk pengantin.. eh tak, nak tgk photographer pengantin :)

Wednesday, March 17, 2010

Strawberry Chocolate Cupcakes for mommy and bombok

Yesterday was my mom's birthday..
So, i decided to make her cupcakes..
Saya taklah pandai sgt..

Tapi, saya jenis yang rajin dan suka mencuba..
Besides, saya mmg dah lama nak buat utk bombok my youngest sis..
She got straight 9A's for her SPM result..
Jadi i got two reasons to make it for them..

Haritu saya dah pernah try buat Strawberry Muffin..
Tapi tak berapa nak jadi..
Saya tak give up..
And i'm so happy sebab cupcakes saya semalam boleh tahan jugak..
Walaupun takdelah semolek mana..bombok ckp 7/10..
Tapi rasanya ok.. errr ok je lah tapinye.. hehehe

Happy birthday mommy..
Walaupun semakin hari semakin bertambah umur tapi mommy tetap nampak muda lagi remaja..
Maybe sebab mommy selalu senyum and suka bercakap dan bercerita..
Orang cakap klu nak tau rupa kita sepuluh tahun akan datang, tgk ibu kita sendiri..
And saya harap saya mcm mommy jugak nanti.. maintain cantik and maintain kurus :)

Congratulations bombok..
I knew that she can make us proud of her..
Habislah kopak duit saya kena pau dgn dia.. huhuhu



my first trial
* harini dah hari khamislah.. :)

Monday, March 8, 2010

sedang dalam 'kekeliruan'

Wahh..
Hampir 2 minggu saya tidak berblogging..

Ok mari bersihkan sikit sawang-sawang ni..
Now i'm at my home.. with my beloved parents..
Last Saturday..genap 3 bulan saya jadi isteri orang..
Perasaan?
Seronot sgt..
Dah nama pun pengantin baru..
Masa ni org ckp kentut pun bau wangi.. oopsss ;p
Of cozlah saya harapkan yang terbaik sampai bila2..insyaallah.

Sepanjang 2 minggu ni takdelah benda menarik sgt pon..
Cuma, saya diserang demam dan selsema yang boleh tahan teruk..
Kalau dah siap dpt MC kira teruk jugaklah kan..

Weekend, as usual saya akan drive all the way to Melaka untuk merendek bersama suami..
Tapi last weekend husband bawak saya try cendol best..
Cendol tu best sebab siap ada nata de coco, ice cream, dan mcm-mcm lagilah..
Saya yang teruja terus ambik camera.. tapi terbantut kejap bila husband ckp 'nak masuk blog ler tu'.. pandailah dia sebab tu dia jadi suami saya..
Kedai tu betul-betul kat tepi jalan sepanjang pantai kelebang..
Walaupun Kelebang dah takde pantai sgt, tapi org still lepak kat situ sebab ada coconut shake & cendol yang sgt heaven..
Rupenye itu pot lepak husband saya sebelum kawin..
Kenapa baru sekarang die nak ajak saya?

Dan last week jugak budak kecik batrisya tido di rumah kami..
Seronok gila melayan kerenah die lagi-lagi bila kami bwk swimming..
Batrisya dah pandai cakap 'ambooiiiii'..
Kedekut taik idung masin saya pegang anak patung die pun kena 'ambooiiiii'.. :D

Terima kasih tuhan atas kehidupan yang sgt membahagiakan ini..
Everything seems perfect to me..
Perfect ke? not yet..

err.. sekarang saya dalam sedikit confuse.. kalau betul ada, alhamdulillah.. :)
but honestly.. saya bosan menunggu mcm ni.. terseksa jiwa raga!


suka tgk kaki bobo dlm video ni..




*i think, i'm ready :)


Sunday, February 21, 2010

family's nite

Entri ini agak basi..
Bukan apa..saya masih berada dlm mood nak memanjakan tangan dan jari ni..
Malas sungguh nak update ape-ape..
Tapi kena gagahkan jugak..
Semua ni perlu saya kongsikan..
Untuk tatapan anak cucu saya nanti..
Biar mereka tahu..aktiviti & cerita mama & papa, nenek & atuk mereka sepanjang hidup ini :)

Walaupun saya seorang home person, tapi cuti CNY rasanya tidak betah untuk sekadar lepak di rumah..
Kebetulan mummy buat family gathering.. saya pun joinlah sekali..
Tapi sesungguhnya saya sgt rimas dgn orang yang yang sgt2lah ramai..
Swimming pool tu dah tak nampak air dah nampak org je..
Sebab itu saya lebih suka bercuti ketika weekdays..

Malam itu jugak adalah malam Valentine's..
Tapi maaflah..saya tak sambut..
Bagi saya setiap hari adalah hari berkasih sayang..
Bukan hanya 14 Feb saja..
Tapi hari itu adalah hari ulangtahun pertama kak farah & ein..
Sekejap sgt rasenye dah setahun..rasa mcm baru sebulan je..
Saya masih igt majlis kahwin farah..saya pakai baju apa..pakai kasut apa..
Macamane keadaan kelam kabut bila katerer bgtau 'nasi habis'..
Tapi tetamu masih ramai yang belum makan..
Terkejar-kejar saya dan bombok pergi cari nasi..
Nasib baik ada gerai kat tepi dewan..mmg gile neves time tu..maklumlah first time buat kenduri kawin..
Hilang ayu aku sekejap!

Walaupun sesak..tapi enjoy tetap enjoy..
Saya sempat sediakan menu dari dapur saya sendiri..
Seronok bila tgk makanan habis.. yeaa coleslaw & kek batik made by fatenton habis licin tauuu~
Habis bbq.. saya & husband sempat jalan-jalan di Legend Water Chalet.. what can i say i felt really bliss there.. takde hiruk-pikuk suara org.. senyapp je.. luxury hotel biasalah.




Happy one year anniversary to farah & ein.. moga cepat dpt baby.. :)


and i'm looking forward to our next bbq with bobo this friday.. mesti best dpt tgk boboroi berendam dlm air tak nak balik-balik! hohoho :D





Ajk Pemanggang.. ladies cuma Ajk Makan je..


1 year already..err saya mls nak photoshop kasi cerah sket..sory ekk ;p

saya sedang teropong pae


the crazy clowns in town :)




rabbit kat sini cute sgt..hhmm tiba-tiba saya rase mcm nak bela sekor pulak :)



*baru sehari naik tempat sejuk..dah tak biasa dgn kl yang panas..poyoyoo

Monday, January 18, 2010

keluarga itu emas

Ahad lepas family saya dari kl dtg ke melaka..
Semua sgt teruja, bukan senang nak gathering mcm ni.. lagi-lagi saya dah sebulan tak jumpe gedik..my bestest friend and also my enemy at the same time!

Semenjak kahwin, mmg susah nak hang out mcm ni beramai-ramai.
At first, kami melawat adik bongsu yang sedang menghabiskan sisa-sisa remaja kat tgh ladang kelapa sawit..ya rabbi mmg thrill la nak masuk kem tu..jalan tanah merah lagi tau!
Then, terus singgah ke Muara Sg Duyong untuk makan seafood yang sememangnya sgt sedap. Sape dtg melaka tak singgah sini mmg rugi.. so fresh seafood..dan harganya sgt lah murah spi tukang bayar pun terkejut..hehe

Makanan tu dah mmg sedap, yang menambahkan sedapnye bila ramai-ramai berkumpul mcm ni.. teringat masa dulu-dulu..kami makan anak-beranak je.. sekarang ni, dah ada 2 menantu lelaki.. lain pulak rasanya.. ;)

Menantu baru 2 belum 3.. tunggu bombok punye turn pulak.. bombalkah? hohoho ;D






Saya paling suka ikan siakap masak stim dan sotong goreng tepung.. marvellous!

*dah lepas majlis kawin dah..belasah je nak makan ape pun :)