Penjara Pudu dah jadi tempat permainan saya sejak dari kecil lagi..
Mummy used to work here for many years..
Boleh kata tiap-tiap hari saya akan ambil mummy balik dari kerja kat sini..
And when i was in primary school, saya pernah ikut rombongan ke sini, masa tu Pudu Jail ditutup sekejap bagi peluang utk orang luar melawat..
Pengalaman masuk ke dalam Pudu Jail memang sgt menyeronokkan..
Saya dapat pegang tali gantung yang digunakan utk hukumun gantung sampai mati..
Saya dapat tengok video orang kena sebat sampai tercarik kulit daging (serius takut)
Saya dpt rasa pengalaman mcmane keadaannya bila orang yang dijatuhkan hukuman gantung sampai mati dibuat..dengan lampu yang terpadam,dengan background music yang sgt menyeramkan..
Yang ada cuma bunyi tapak kasut berjalan, dan suara orang tgh baca hukuman yang akan dijalankan ke atas pesalah..
I tell you, it was a very great experience!
Bila mummy transfer keje kat sini, saya tak pernah masuk lagi ke bahagian dalam penjara..
Cuma kalau dari dlm bilik mummy boleh nampak banduan pakai baju warna pink beramai-ramai beratur tunggu turn nak masuk dalam..
Selalunya saya akan tunggu mummy di dalam bilik dan tido heheheh
Saya masih ingat lagi mummy selalu bagi roti yang sepatutnya untuk banduan makan..
Kalau ada lebih, dptlah lebih..
Roti yang keras dan tak sedap.
Honestly, saya rasa takut everytime dtg sini..
Ntahlah.. mungkin sebab selalu dgr mcm-mcm cerita dari mummy..
Nak pergi toilet pun rasa takut..
Mummy ckp ada satu bilik di bahagian hujung..
Ada potret wanita yang dikenakan hukuman mati..
Sebelum mati, dia sempat lukis gambar die kat dinding..
And ada dua-tiga orang yang meracau-racau lepas tenung gambar tu..
Mummy pun selalu kena kacau lagi-lagi time malam..
Dulu saya fikir Pudu Jail tidak akan dirobohkan..
Ianya boleh jadi satu tarikan pelancongan yang menarik..
Biar kita merasai dan tengok sendiri mcmane rasa hidup di dalam jail..
Plus, bangunan yang telah berusia lebih dari 100 tahun tu pastinya jadi bangunan bersejarah di Kuala Lumpur ni..
Tapi takpelah, maybe ada alasan yang lebih kukuh kenapa ianya perlu dirobohkan..
Dengar cerita kat situ nak buat Condo..
Condo? serammmmmmm
tembok besar Penjara Pudu..padang ni jugak tempat saya training berlari satu ketika dulu
ofis mummy di bahagian depan sekali
Sekarang mummy pun dah pencen.. tapi kenangan ini saya akan simpan sampai bila-bila :)
*pictures from google search


