Showing posts with label Health and Care. Show all posts
Showing posts with label Health and Care. Show all posts

Monday, June 28, 2010

entry yang lebih 'open'

Mood saya tak berapa elok 2-3 hari ini..

Alhamdulilah..
Setelah hampir 2 bulan menunggu..
Finally on last Saturday, period kembali datang..
Dalam tempoh 2 bulan mcm-mcm yang saya fikirkan..
Nak kata pregnant, negative..
Satu yang saya bimbangkan, cyst saya kembali aktif..
Walaupun saya dah buat operation last 2 months..
Tapi rasa takut tu tetap ada..

Saya jugak ada buat rawatan cara kampung..
Cara moden dan tradisional perlu saya cuba..
Tawakal dan usaha itu penting..
Tapi yang menentukan itu semuanya dari tuhan..

Saya perlu jaga makan..
Jaga minum..
Saya jugak amalkan makan madu..
Madu itukan penawar untuk seribu satu penyakit..
Insyaallah..saya sentiasa berdoa semoga diberi kesihatan yang baik.

Period kali ini agak menyakitkan..
Sudah lama saya tak alami senggugut..
Sepatutnya masa datang bulan kena hati-hati bila makan..
Lebih-lebih lagi elakkan makan cuka..
Tapi haritu saya dah bantai makan tapai..
Everytime balik rumah mertua di Seremban..
Pasti saya akan cari tapai yang FIL buat..
My FIL ialah pengusaha tapai yang berjaya..
Dahlah tu siap makan dengan aiskrim lagi.. mak aii sedap gile i tell you!

Bila dah sakit barulah nak beringat..
Balik dari kerja semalam, mummy buatkan air halia untuk saya..
Halia bagus untuk hilangkan sengugut..
Senang je pulak tu nak buat..

Caranya:
Ambil halia dan rendam dalam air panas, biarkan sekejap sampai halia mendap ke dasar, minum beserta selawat sekali..insyaallah senggugut akan hilang. (tapi saya letak madu sikit)


lepas minum ni confirm buang angin je keje =D


Sejujurnya, saya tak lepas dari memikirkan sebarang kemungkinan cyst saya akan kembali aktif..
Dan saya jugak tahu, salah satu cara untuk cyst itu hilang adalah apabila seseorang itu mengandung..
Sebab bila mengandung period akan terhenti selama 9 bulan, so chance untuk cyst itu hidup adalah sgt tipis..

Now, tempoh untuk kami berhoneymoon selama 6 bulan pertama dah pun habis..
And we are trying to conceive right now..
Mulanya bila difikirkan, susah kalau mengandung sekarang bila husband jauh di sana..
Nak pergi check-up nanti takde orang temanlah, itulah, inilah..
Tapi saya tolak tepi itu semua..
Mana tahu insyaallah rezeki datang bergolek dalam masa yang sama saya terus dpt transfer dekat dgn husband kan..
Jadi saya tak nak itu semua dijadikan alasan atau satu beban.

Setiap hari pasti saya akan surf info berkaitan untuk tips mudah hamil..
Ada banyak website yang banyak bagi petua mudah hamil antaranya blog pakar howto, mengandung.com dan banyak lagi..
Tapi saya tertarik untuk berkongsi dengan semua, sebab saya tahu kat luar sana mesti ramai yang sedang berusaha seperti saya..

E-book Panduan Mudah Hamil dari Fatina Aziz bagus untuk mereka yang sedang merancang kehamilan..
Ada banyak info berguna yang selama ni saya pun tak tahu ada diceritakan dalam e-book ini..
Harganya alahai sgtlah murah.. belilah tak rugi..

Selamat Mencuba :)


*saya tak ambik sebarang komisyen..hanya berkongsi untuk manfaat kita bersama.


Monday, April 19, 2010

1000 stories to update :)

Hye all..
Hari ini saya rasa semakin sihat..
Oh ye, saya di melaka sekarang..
Menghabiskan hari-hari cuti di samping suami..
Saya dah boleh bangun sendiri, jalan pun dah laju, siap main masak-masak lagi..
Lamanya saya tak buat kerja-kerja surirumah ni..
MIL bekalkan saya ikan haruan..
Err..honestly saya tak bape gemor..tapi nak cepat baik punya pasal telan ajelah.

Alhamdulilah..
Saya rasa semakin kuat sekarang..
Malas dah nak pikir-pikir sgt..
Saya hanya mampu berdoa pada Sang Pencipta..
Moga saya diberi kesihatan yang baik.. :)

Seminggu duduk rumah buat kaki saya kebas semut-semut..
Husband on leave, jadi saya paksa dia bawak saya jalan-jalan tengok KL..hehe

Kami ke Lookup Point Ampang..
Saya belum pernah sampai sana..
Cuaca sangat panas..i'm sure kalau malam mesti lagi cantik..tapi mesti ramai gila!
Saya hanya menikmati pemandangan sekejap dan terus ke Haven Cafe..
I like it..coz it's like a cozy cafe..
Garden Salad and Hot Milo untuk saya yang masih dlm pantang.. definitely haven!



*pics captured by pae


Mulanya mummy dan MIL bising bila saya cakap nak ikut pae balik Melaka..
Diorang takut, sebab diorang tau saya bukan jenis yang boleh duduk diam..
Ada je benda yang saya nak buat..lagi-lagi kalau tengok rumah bersepah..ohh sgtlah tak boleh!

Rabu ni husband o/s di KL.. bolehla saya jalan-jalan lagi..
Then, on Saturday will have a paintball game..saya nak ikut jugak..
On Sunday, my bestfriend's prewedd..she wanted to do it at Jalan Ampang area..saya ikut jugak..

Seronoknya menikmati hidup..
Sampai sini dulu ye.. Nanti kita jumpa lagi.. :)

Thank you Snapshotz for shooting my moment that day.. hohoho



i really hope i'm not going to check in here..again.


*mcm best je if jadi surirumah sepenuh masa kan?

Saturday, April 10, 2010

8.04.2010 in my life

Assalamualaikum..
Lamanya saya tidak berblog..
Lamanya saya tidak menjengah blog kawan-kawan..

Rindu rasanya nak mengomel di sini..
Rindu rasanya nak mengomel di ruangan komen blogger-blogger lain..

Saya sekarang berada di Seremban..
Di rumah mother in law..
Ibu,bapa, dan bombok masih berada di Tanah Suci..
Insyaallah Isnin nanti baru balik..

8.04.2010..
Saya telah selamat menjalani operation..
Tak sangka, period yang datang yang saya sangkakan petanda baik setelah sebulan saya missed..
Rupanya petanda yang cyst saya semakin besar..
Dalam masa hanya 2 minggu..
My cyst dah jadi 5.3 cm..

Saya terus direfer ke KPJ Kajang..
Tuhan saja yang tahu bertapa peritnyaaaa kena operate..
Tak best langsung nak bangun tak boleh, nak berjalan sakit,makan kena jaga..

Tapi syukurlah..
Cyst dah berjaya dikeluarkan..
Pagi tadi doctor beritahu dah boleh discharge..
4 hari stay di KPJ, rasa sayang pulak nak tinggal..
Tapi bila dah balik di rumah sendiri..
Lega sangat rasanya..

Sekarang saya hanya perlu berehat..
Cuti dari kerja, cuti dari segala-galanya..
Sepatutnya jam 9 pagi tadi saya dah selamat bertolak ke Pulau Perhentian untuk berhoneymoon lagi..
Takpe.. Perhentian can wait..

Thanks a lot to Dr Rasliza from KPJ Kajang for your care..
And for the nurse thank you Dalila for your sweet lil chatting..
Thank you gedik, ein, bobo, kak ira, ima, dila & encik zamri for your support..
I love you guys.

And the most important, thank you mak, sebab menjaga saya siang dan malam..
Tak lupa husband yang sentiasa di sisi.. siap tido sekatil lagi then kena marah dgn nurse..hehe

Saya anggap ini dugaan dan ujian dari Yang Maha Esa.. :)

Sorry untuk semua yang saya tak sempat nak beritahu awal-awal..
Doakan saya cepat sembuh ye.. :)

*psstt, nt saya upload gambar-gambar hoenymoon saya di sana ye.. hehehe

Friday, April 2, 2010

hye blog

Hye blog,
Boleh saya mengadu sikit?

Saya..
Rasa runsing..
Rasa sedih..
Rasa kosong..

Saya kurang stabil sekarang.. kurang stabil dari segenap sudut..

Apa perlu saya buat?
Mogok?Berlari jauh-jauh?Jerit kuat-kuat?

Leave me alone..for a while.

*wahai sang period, kenapa mesti kau nak dtg balik?

Wednesday, March 31, 2010

ssyyhhhh!



It's 11 in the morning..
and i've done all my works for today..
This is what i called keje senang lenang..
Dont blame me..i've finished all my works.. seriously..
If you are working in the same field with me.. u'll understand what i'm saying here..
I'm trying to be a good worker for every single minute..
But i'm not really looking forward to get 'AKC' end of the year..not even once..
Asalkan bos saya puas hati dengan kerja saya, that's enough for me..

Yesterday i read about din beramboi..
Dengar cerita pasal air kencing tikus ni buat tekak saya kembang kempis..
Membuatkan saya takut nak makan di kedai-kedai yang belum tentu lagi bersihnya..
Even 5 stars hotel pun belum terjamin lagi kebersihannya..
Maybe lepas ni i've to be more care and more alert about what i eat,what i take..

Ok, sedikit update about my cyst..
Saya still tak pergi check-up untuk kali keduanya..
Belum berkesempatan untuk berjumpa dengan Dr Habsah di Tanjung Minyak..
Semalam, saya sgt bersyukur sebab period yang datang selama 2 minggu kering jugak akhirnya..
Normally, period saya hanya datang lebih kurang seminggu aje..tak pernah lebih dari tu..
Tapi maybe sebab saya sudah missed them last month..
Jadi bertangki-tangki agaknya, tu yang lama tu.. hhmmm
Hopefully everything will be ok and back to normal..Kalau boleh saya nak hidup yang sihat-sihat aje :)

And lately, rambut saya asyik gugur je..bukan sehelai dua tapi berhelai-helai lagi-lagi bila lepas mandi..
And i believe it's maybe because of my hormon changing..
Saya tak terlalu risau tentang ini..
Banyak lagi benda lain yang perlu saya fikirkan..apalah sangat setakat rambut gugur..
But surely, ada petua yang boleh saya ikut tanpa mengeluarkan modal yang byk..
Saya lebih percaya kepada rawatan secara semulajadi yang obviously takde langsung bahan-bahan kimia..ada byk petua yang saya jumpa..
Tapi saya ni jenis malas klu benda tu agak leceh nak buat..so saya ambik yang senang je.. tapi kenalah rajin amalkan ye..


Hindari Rambut Gugur

Petua 1: Masukkan tiga sudu besar serbuk teh ke dalam secawan air mendidih. Kemudian tapiskan. Bancuh air teh bersama sedikit serbuk inai dan sebiji putih telur hingga sebati. Apabila sebati, sapukan pada kulit kepala dan biarkan selama tiga jam. Seelok-eloknya amalkan dua minggu sekali.

Petua 2: Tumbuk sedikit arang sehingga lumat. Kemudian campur dengan minyak kelapa. Sapukan ramuan ini pada seluruh rambut dan biarkan selama dua jam. Basuh rambut dengan syampu dan keringkan. Lakukan seminggu sekali.

Petua 3: Campurkan air asam jawa dan santan ke dalam satu bekas. Masukkan beberapa kuntum bunga kenanga atau bunga-bunga yang wangi. Basuh rambut menggunakan campuran tersebut. Rambut akan berbau harum tanpa disyampu.

Entah kenapa saya rasa mcm hangat-hangat taik ayam aje nak ikut petua-petua ni..heheheh

Ima teringin nak makan sate.. maybe malam ni i'll bring her to Sate Kajang Haji Samuri.. tak jauh pun dari rumah saya.. she loves daging rusa a lot.. but me, err time kasih jelah..

Sekarang saya rasa nak makan something yang boleh buat saya tersenyum.. maybe this one would help :)

jgn bgtau pae nt saya kena marah

Monday, March 15, 2010

saya ok-ok saja :)

Saya tak mengandung.

Alhamdulilah.. akhirnya terjawab sudah kekeliruan saya..
Thanks a million untuk semua yang mendoakan saya untuk cepat dapat baby..
Tapi nampaknya, saya belum ada rezeki lagi.. tapi jangan berhenti doakan yang terbaik utk saya ye..

Sejujurnya, sudah lebih sebulan i've missed my period..
Untuk orang yang baru kahwin, mestilah takde benda lain dlm fikiran saya..
Lewat sehari pun saya dah mula berjaga-jaga..
Dalam tempoh itu, lebih 4 kali saya buat pregnancy test..
Pegi klinik lain, buat sendiri lain..
Tapi semua negative..
Bila pegi klinik, doct cakap masih negative, maybe belum boleh nampak result lagi..
Jadi saya perlu tunggu lagi..

To be honest, kalau ditanya, mulanya saya mmg rasa belum bersedia..
Macam-macam benda yang difikirkan..
And the main reason is, saya dan suami berjumpa pun hanya di hujung minggu..
Kalau boleh biarlah saya dpt transfer ke Melaka dulu..
Rasanya lebih elok begitu..sebab saya tau saya akan lebih bersedia mental dan fizikal..
Tapi dlm masa yang sama saya tak menolak.. tak menolak dan tak berharap..
Pae always said, serahkan semuanya padaNya..
Dia lebih tau yang mana yang terbaik untuk kami..

Jadi bila saya sudah missed period lebih sebulan ni..
Saya dah mula rasa excited dan sentiasa berjaga-jaga..
But last sunday..
Bila saya bangun pagi ada bleeding..
Saya terus kejut pae.. and terus pecut ke klinik..
Dalam hati tuhan saja yang tahu..
Macam-macam yang saya fikir..
Miscarriage ke? Period ke?


Doct Habsah, doctor perempuan yang sgt baik hati..
Very detail.. saya suka sebab dia tak mcm klinik lain cek pun ala kadar je..
And seperti yang dijangka, my pregnancy test is still negative..
I've to admit, when she told me that i'm not pregnant.. i was a lil bit frustrated..
Tapi saya cekalkan hati.. and tenangkan diri..
Bila discan, rupanya period saya missed bukanlah sebab pregnant..

Pernah dengar 'Ovarian Cyst'?

Itu semua menjawab persoalan kenapa saya tak dtg period utk sebulan ini..
Doct cakap cyst ada yang bahaya, ada yang tak bahaya..
Dan ada kemungkinan terjadi akibat dari perubahan hormon selepas kawin..
Kalau cyst saya semakin mengembang.. saya perlu buat operation..
Sebab nanti saya akan ada problem utk mengandung..
She also said that boleh dikatakan kebanyakan perempuan akan mengalami ovarian cyst sekurang-kurangnya sekali seumur hidup.. cuma hidup dgn tak hidup je..
Tapi untuk saya, kena tunggu 2 bulan lagi untuk follow-up..
Takde sebab yang utama kenapa cyst boleh wujud dlm ovari kita..
Saya dinasihatkan utk tidak mengandung dlm masa terdekat sebab takut kandungan di luar rahim..
Dan dia tak cadangkan saya utk ambil apa-apa ubat..
Just wait and see..
But that's remind me to have a healthy lifestyle after this..



Contoh Ovarian Cyst.. yang ini ketulan besar mcm batu.. ada jugak cyst yang bentuknya mcm buah anggur kecik-kecik..

Dan honestly, saya mmg dah cuba utk tak fikir sgt pasal benda ni..
But i know my body very well.. cepat emosi,cepat sensitif.. tapi saya tak cepat panik..
Lagi-lagi bila my period datang cuma 5 jam since dari last sunday..lepas tu tak dtg balik dah.. lagilah saya risau..

And Ima knew something went wrong..
Dia ckp saya nampak tension..
And i think i can share this thing with her..
Saya mmg dah beritahu dia yang saya tak mengandung..
But i didnt tell her about my cyst..
She was shocked..tapi dia suruh saya amalkan rawatan secara traditional..
Amalkan makan jeli dari Aloe Vera..buang kulit dan ambil jeli dari daun Aloe Vera tu..
Bila saya google, rupanya mmg byk khasiat Aloe Vera ni..
Boleh check kat sini http://thesecretmedicines.blogspot.com/2008/10/khasiat-lidah-buaya-herba-terbaik.html


Tapi perlu diingat, kena pandai pilih pokok sebab ada jugak yang beracun..



Pokok Aloe Vera ni ada byk jenis.. so kena hati-hati jugak jgn tersalah pilih..utk lebih confirm lagi, try google or mintak advise dari doctor.


Dan alhamdulillah..
Malam tadi period saya kembali datang..saya rasa happy sgt..
At least saya tahu bila period dah dtg insyaallah cyst tu tak mengembang..
But still, saya perlu buat check up for the second time..
Doct ckp lagi 2 bulan kena dtg balik..
Tapi rasenye 2 bulan terlalu lama..
Maybe after 2 weeks, i'll do my check up again..
Kalau perlu operate, i'm willing to do it..for my health and my future..

Sekarang saya tak nak fikir-fikir sgt..
Saya kena bykkan senaman..
Bykkan makan sayur, fruits..
Saya kena jaga emosi..walaupun kadang-kadang saya tau emosi saya ni mmg lembik..

Di saat-saat mcm ni, saya sgt perlukan husband di sisi.. but its ok..
I still have my family, and my friends :)

Saya nak enjoy hidup yang sememangnya singkat ini..
Pae dah janji nak bwk saya jalan-jalan lagi..
Saya nak sibukkan diri..tak nak terbawak-bawak dgn perasaan..

Doakan segalanya baik utk saya ye..

XoXo
Fatenton


* entahlah kenapa hati jadi sebak when i'm writing all this..

Sunday, January 10, 2010

miscarriage?

Lately saya byk dpt khabar sedih tentang miscarriage dari teman-teman yang boleh dikatakan masih baru berkahwin.. and kakak saya pun dah 2 kali miscarriage in this year.. the same year since they got married..

And honestly, i feel sad everytime dpt tau berita mcm ni..and bertambah sedih klu org tu ialah org yang kita kenal dan rapat. For me, maybe ada byk reason bila terjadinya miscarriage.. but, mostly org akan cakap 'takde rezeki lagi'.. ya, saya lebih percaya kepada rezeki.. Sesungguhnya Dia lebih mengetahui kenapa dan bagaimana.

And untuk kawan-kawan yang mengalaminya, bersabar dan berdoalah yang terbaik. Cuba lagi..pasti ada rezeki untuk kalian.. :)

Some good info to share.

What is a miscarriage?
A miscarriage is the loss of a pregnancy during the first 20 weeks. It is usually your body's way of ending a pregnancy that has had a bad start. The loss of a pregnancy can be very hard to accept. You may wonder why it happened or blame yourself. But a miscarriage is no one’s fault, and you can't prevent it.

Miscarriages are very common. About 1 in 4 pregnancies end in a miscarriage. It is also common for a woman to have a miscarriage before she even knows that she is pregnant.

What causes a miscarriage?
Most miscarriages happen because the fertilized egg in the uterus does not develop normally. A miscarriage is not caused by stress, exercise, or sex. In many cases, doctors don't know what caused the miscarriage.
The risk of miscarriage is lower after the first 12 weeks of the pregnancy.

What are the common symptoms?
Common signs of a miscarriage include:
Bleeding from the vagina. The bleeding may be light or heavy, constant or off and on. It can sometimes be hard to know whether light bleeding is a sign of miscarriage. But if you have bleeding with pain, the chance of a miscarriage is higher.
Pain in the belly, lower back, or pelvis.
Tissue that passes from the vagina.

How is a miscarriage diagnosed?
Call your doctor if you think you are having a miscarriage. If your symptoms and a pelvic exam do not show whether you are having a miscarriage, your doctor can do tests to see if you are still pregnant.

How is it treated?
No treatment can stop a miscarriage. As long as you do not have heavy blood loss, a fever, weakness, or other signs of infection, you can let a miscarriage follow its own course. This can take several days.
If you have Rh-negative blood, you will need a shot of Rhogam. This prevents problems in future pregnancies. If you have not had your blood type checked, you will need a blood test to find out if you are Rh-negative.
Many miscarriages complete on their own, but sometimes treatment is needed. If you are having a miscarriage, work with your doctor to watch for and prevent problems. If the uterus does not clear quickly enough, you could lose too much blood or develop an infection. In this case, medicine or a procedure called a dilation and curettage (D&C) can more quickly clear tissue from the uterus.

A miscarriage doesn't happen all at once. It usually takes place over several days, and symptoms vary. Here are some tips for dealing with a miscarriage:
Use pads instead of tampons. You will probably have vaginal bleeding for a week or so. It may be like or slightly heavier than a normal period. You may use tampons during your next period, which should start in 3 to 6 weeks.

Take acetaminophen (Tylenol) for cramps. Read and follow all instructions on the label. You may have cramps for several days after the miscarriage.
Eat a balanced diet that is high in iron and vitamin C. You may be low in iron because of blood loss. Foods rich in iron include red meat, shellfish, eggs, beans, and leafy green vegetables. Foods high in vitamin C include citrus fruits, tomatoes, and broccoli. Talk to your doctor about whether you need to take iron pills or a multivitamin.

Talk with family, friends, or a counselor if you are having trouble dealing with the loss of your pregnancy. If you feel very sad or depressed for longer than 2 weeks, talk to a counselor or your doctor.

Talk with your doctor about any future pregnancy plans. Most doctors suggest that you wait until you have had at least one normal period before you try to get pregnant again. If you don't want to get pregnant, ask your doctor about birth control options.

After a miscarriage, are you at risk for miscarrying again?
Miscarriage is usually a chance event, not a sign of an ongoing problem. If you have had one miscarriage, your chances for future successful pregnancies are good. It is unusual to have three or more miscarriages in a row. But if you do, your doctor may do tests to see if a health problem may be causing the miscarriages.


*saya harap saya tidak mengalaminya.. insyaallah.