Showing posts with label Aidilfitri. Show all posts
Showing posts with label Aidilfitri. Show all posts

Thursday, September 16, 2010

my beautiful Aidilfitri :)

Hye all..
Today is the 8th day of Hari Raya..
Cepatnye masa berlalu..
Macam baru semalam je raya..

Well, as promised, i want to story about  'Burasak & Lepat Loi'..
Kedua-duanya makanan tradisi orang bugis..
Biasanya bila tiba hari raya, mmg inilah yang kami masak..
Kampung saya di Benut Pontian..
Majoriti masayarakat di situ ialah orang Jawa-Bugis..
Kalau datang sana, biasanya mereka akan berkomunikasi dengan bahasa mereka.. iaitu Bahasa Bugis..
As for me, i'm not fluent with their language but, kalau orang ckp saya akan faham..
Lagi-lagi kalau diorang tengah mengumpat saya ke..haaa lagilah saya faham :D

I can speak lil words..such as 'Agakareba?' ' Kareba Madechek'
'Agamu Fegauk?' 'Dekgaga Fegauk'..
Sape pandai cuba teka apa maksud die? :)
*i think pae had learnt about these 4 words *wink*

Sapa anak jati bugis memang rugi kalau tak belajar bahasa bugis ni..
Tapi nak buat mcmane, tak diajar dari kecik..
Balik kampung je baru my parents ckp bugiskan..
So bile dah besar ni nak belajar tu lidah pun dah keras semacam aje..hehe


inilah Burasak.. nak masak burasak ni lebih kurang 6 jam..rasanya mcm nasi tapi pulut..
Walaupun agak leceh nak buat, tapi bila dah masuk kat mulut terasa sgt berbaloi..
saya tambah 5 pinggan kot.. berbaloi kan?


Burasak sgt sedap kalau dimakan dengan daging masak kicap & serunding bwg..
Daging tu digoreng dan diketuk/ditumbuk terlebih dahulu..


ini Lepat Loi.. rasanya mcm pulut..
Lepat Loi sedap kalau dimakan dengan Asam Pedas Ikan Parang..
tapi saya lagi suke burasak.. rasanya lebih sedap :)


Actually, saya tak berapa tahu sgt resepi nak buat..
Mcm biasalah balik kampung semua dah ready aje..
Insyaallah, satu hari nanti nak belajar buat.. sebab pae pun dah jadi tekak orang bugis dah..
Sikit-sikit 'nak burasak'.. ;-D

Overall, i really enjoyed my hari raya this year..
Sebab ada pae.. and ada family yang sgt saya sayangi..
Insyaallah.. tahun depan raya dah ada anak buah.. tak pun anak sendiri ke..
Doa-doakan ye.. doakan takpe tapi tanya jangan.. isu sensitif.. kan lady?  :)


my beautiful kampung at felda redong
my beautiful mia..so comel :)


my beautiful damia yang sombong.. tapi bila time nak bagi duit raya tak sombong pulak ;-D


My beautiful Pae

That's all.. for my beautiful hari raya :)


Sunday, September 12, 2010

my 4th Hari Raya

Salam all..

How's your raya so far?
Tahun ini saya beraya di Seremban dahulu, then shoot balik Segamat and Pontian..
Penat jgn cerita..
Tapi rasa seronok sgt sebab first time bwk pae balik tgk kampung..
Kesian pae..
Kesian sebab die tak biasa balik kampung..
Tapi pae budak baik sebab cepat sesuaikan diri..
Macam itulah kalau dah kawin..kena belajar sesuaikan diri..barulah berkat hubungan suami isteri :)

And saya agak cuak sebab dekat kampung takde ketupat rendang ni..
My parents dua-dua orang Bugis..
Biasanya kami takde lemang, takde rendang, atau kuah kacang ke apa..
Orang bugis sambut raya dengan makanan tradisi mereka such as Burasak, Lepat Loi, etc..
Tapi alhamdulilah, pae tak cerewet makan..
Apa yang orang hidang semua die 'ngap'.. bagus.
Nanti saya update cerita pasal burasak & lepat loi tu ye..

Oh, btw.. harini saya masih bercuti.. tapi pae dah start keje..
Pagi tadi saya ikut pae balik Melaka..
Sebab hajat hati nak kemas2 rumah kami di Melaka tu..
Tapi bila sampai, rupanya pae boleh tertinggal kunci rumah kami..
Now, cuba teka saya di mana..
Saya dekat surau.. surau office pae..
Ntah sampai bila saya kena lepak sini..
Kuang hasam punye laki :D


i can see the plant from here..maybe pae ada di situ agaknye..


psstt.. makcik cleaner ni tgh curi tulang.. ;p



Sunday, September 5, 2010

Biskut Arab & Salam Aidilfitri All

Yesterday i made biskut arab & makmur..
Tau kan biskur makmur tu mcmane?
Die lebih kurang biskut arab tapi ada kacang kat dalamnya..

Saya mintak resepi from my Auntie Salwa..
Dia punye biskut makmur mmg yang paling sedap pernah saya makan..
So, punye dah semangat nak try..
End up, saya cuma dpt siapkan 10 bijik aje biskut makmur..
Why? sebab a bit leceh..
Actually, sangat leceh!
Nak menggentel kacang tu punyelah susah..
Nak siapkan 10 bijik tu je dah satu jam..
Last-last, saya buat biskut arab aje senang..
And pae loves to eat them so much..

Biskut arab ni senang sgt nak buat..and sgt sedap bila dimakan..
Cair di mulut, bukan di tangan ye..

My biskut arab aka biskut sugi.. walaupun tak bape nak menarik tapi rasanya sedap woooo :8D

Esok is my last working day..
This year i'm going to celebrate my Hari Raya at Seremban first, then baru balik Johor..
And this is my first time celebrating hari raya as a wife..
So i feel so excited & a bit 'gedik'..
That's y my baju raya for this year jadi 4 pasang..
Oh pls dont blame me.


                                                   

Selamat Hari Raya everyone..
Pls, be safe on your journey..
Do care about your loved one..
Maaf Zahir Batin..


Love,
FnF

Tuesday, August 31, 2010

my first ketupat :)

Sape pandai anyam ketupat?

Since i was kid, saya tak pernah interested nak try belajar buat ketupat..
Sebab biasanya, bila balik kampung je mesti orang dah siap buat dah..
Saya cuma tinggal nak makan aje..
My parents pun jarang buat ketupat ni..
Selalu pakai ketupat segera aje..

So, bila my officemate pandai anyam ketupat..
Saya tertarik untuk try..
Dah 3 tahun pun sebenarnya try nak anyam..
Cuma tahun ni baru jadi..alhamdulilah.. (nak kena kawin dulu baru jadi kot..hehehe)
Tangan saya keras ler.. tak tahu apsal susah sgt nak dpt2..

Nasib baik kali ni jadi.. tapi rasanya lepas ni lupa balik kot..
Setahun sekali je practice manalah nak pdiiiii..
But at least, i've tried .. :)




Ketupat Brazil :D
dah selamat gantung pun.. :)



*bonus dah masuk.. jom shopping.